10 Φεβρουαρίου 2011

ΤΟ ΤΕΛΜΑ ΤΩΝ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Άρθρο του Αντώνη Αλεξάνδρου

Και ξαφνικά πριν 2 εβδομάδες και κατόπιν της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ε.Ε. σχετικά με τη συγχώνευση Olympic Air και Aegean εύλογα δημιουργήθηκε το ερώτημα: ''Και τώρα...τι γίνεται;''

Οι μεν επικεφαλής των 2 εταιρειών ανακοίνωσαν τη λύση της συνεργασίας τους, βάζοντας τα πλάνα τους σε νέα βάση και βαδίζοντας όπως φαίνεται σε χωριστούς δρόμους, οι δε επιβάτες προσπαθούν ακόμη να αντιληφθούν τον αντίκτυπο που θα έχει αυτή η εξέλιξη στα προγράμματα πτήσεων και στις τιμές των εισιτηρίων.

Το μόνο σίγουρο είναι πως οι αερομεταφορές στην Ελλάδα μπαίνουν σε μια νέα εποχή. Τα περιθώρια στενεύουν και οι αποφάσεις από τη πλευρά των 2 εταιρειών πρέπει να παρθούν άμεσα.

Είναι εμφανές πως το επιβατικό κοινό της Ελλάδας δεν είναι επαρκές ώστε να μπορεί να συντηρήσει 2 μεγάλες αεροπορικές εταιρείες, με το συγκεκριμένο στόλο αεροσκαφών και με το συγκεκριμένο όγκο πτήσεων.

Αυτό δεν αποτελεί τωρινή διαπίστωση αλλά είναι κάτι που έχει φανεί εδώ και πολύ καιρό, όταν καθημερινά τα τελευταία χρόνια, αεροσκάφη 160 θέσεων πραγματοποιούν πτήσεις με πληρότητα κάτω του 50%. Σαφώς τα περιθώρια κέρδους για τις αεροπορικές εταιρείες είναι από μηδαμινά έως ανύπαρκτα εάν λάβει κανείς υπόψιν τα τεράστια λειτουργικά έξοδα που έχουν.

Οι αερομεταφορές λοιπόν στην Ελλάδα έχουν οδηγηθεί στην εξής τελματώδη κατάσταση:

Από τη μία οι επιβάτες ''απαιτούν'' φθηνά εισιτήρια και πολλές πτήσεις από την άλλη οι εταιρείες για να καλύψουν τα έξοδα τους συντηρούν αυξημένες τιμές εισιτηρίων και προσπαθούν να μειώνουν τον αριθμό των πτήσεων για να εξοικονομούν χρήματα.

Φαίνεται πως όλοι από τη πλευρά τους έχουν δίκιο.
Οι μεν επιβάτες προφανώς δεν δύνανται να πληρώνουν 200 Ευρώ για ένα εισιτήριο μετ' επιστροφής για Θεσσαλονίκη σε μια χώρα που ο βασικός μισθός κυμαίνεται γύρω στα 550 Ευρώ, οι δε αεροπορικές εταιρείες εύλογα προσπαθούν να καλύψουν τουλάχιστον τα λειτουργικά τους έξοδα έχοντας ξεχάσει τελείως την έννοια "κερδοφορία".

Τα πράγματα λοιπόν όσον αφορά στο μέλλον των αερομεταφορών στην Ελλάδα μόνο ευοίωνα δεν δείχνουν. Φαίνεται πως για να αναστραφεί η κατάσταση χρειάζονται δραστικές λύσεις.

Μήπως οι ελληνικές αεροπορικές εταιρείες οδεύουν όλο και πιο γρήγορα προς το μοντέλο των low cost εταιρειών τύπου Easyjet και Ryanair;

Το εγγύς μέλλον θα δείξει....

Δεν υπάρχουν σχόλια: